www.opschaal.net

Plastic schaalmodel bouwers
Het is nu 29 jul 2014, 18:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ontvetten
BerichtGeplaatst: 01 jun 2012, 13:08 

Ik heb tijdens de bouw van mijn Mohawk behoorlijk last gehad van niet hechtende verf op de resin aftermarket goodies (van Cobra Company). Zoals voor mij gebruikelijk (ben niet nieuw met resin maar dit problem is nieuw van me) had ik het ontvet met een sopje en Dreft. Behandeld met Mr. Resin primer. Echter dit wilde niet goed hechten en kwam er met plakken tegelijk af.. tijd voor wat verandering en tips..

Waar ontvetten jullie mee? En hebben jullie ook van dit soort ervaringen met resin vs. verf gehad?

Profiel  

Berichttitel: Re: Ontvetten
BerichtGeplaatst: 01 jun 2012, 13:58 

Ik doe het eigenlijk nooit :oops: , maar als ik het doe, dan gebruik ik een flesje 90% alcohol van de lokale apotheek. Speciale resin primer gebruik ik nooit en met Tamiya primer (of Vallejo) heb ik eigenlijk nooit hechtingsproblemen gehad. Toen ik die blikken MEK kocht waar jij er eentje van hebt, hoorde ik wel van sommige mensen dat ze dat spul ooit als ontvetter gebruikten. Welliswaar op staal, maar het schijnt echt goed te werken. Ook aceton is een prima ontvetter. Ik kan me niet goed voorstellen dat een van beide op resin problemen zou geven. In principe ga ik er vanuit, dat alles waar mijn vingers wit van uitslaan, goed werkt als ontvetter.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 jun 2012, 19:16 

En humbrol 34?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 jun 2012, 20:02 

Remmenreiniger gebruik ik ook wel, en ik heb ook een liter fles alcohol gekocht dat is zo iets als spiritus maar dan zonder de blauwe kleurstof.
Glassex gebruik ik op de raampjes voor je een P+ badje krijgen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 jun 2012, 20:53 

Voor zover ik ontvet doe ik dat altijd in de dreft en wat water. Resin ontvet ik alttijd even maar het gewone plastic van de kit laat ik veelal onbehandeld. Wat ik wel vaak doe is het oppervlak heel lichtjes opschuren met een "doodgeschuurd" stukje P1000. Primer heb ik nog nooit gebruikt, ook niet op resin.

Ronald

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2013, 03:35 

Zat ik te denken.. Ik heb ook alcohol in huis, maar ontvet dat wel goed? ik zie soms na een grondige poetsbeurt nog vingerafdrukken staan.
Is het niet iets om te ontsmetten? Wat wij modelbouwers niet nodig hebben?
Ik schuur tegenwoordig alles(voor zover mogelijk) iets op meer korrel 2500 +.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2013, 09:49 

Ik heb alcohol in diverse percentages altijd erg handig gevonden tijdens de modelbouw hoor.
4 tot 41% voor de warmere respectievelijk de frustrerende momentjes en 75-90% voor de gevalletjes Exacto #11 met het puntje dat nèt de femur bereikt heeft, en zoals gezegd, om ongewenste zaken van een model te verwijderen. Ik bedoel, als het de lijm van stickers en dergelijke oplost, zal het geen kwaad kunnen je model er een once-over mee te geven. Ook Tamiya tape zal residu achterlaten omdat het soortgelijk werkt als de lijmbolletjes op een post-it note. Misschien dat ontvetten met alcohol ook niet het juiste woord is. Meer schoonmaken. Maar het kan dacht ik nooit kwaad om een model eerst af te nemen met een oplosmiddel waarmee je de latere verf ook kunt verdunnen, tenminste, dat heeft een antieke FSM me ooit wijsgemaakt. Het heeft me in elk geval ook nog nooit tegengewerkt als ik het gebruikt heb. Tegenwoordig gebruik ik de levelling thinner van mr color er ook wel voor. Die heeft als bijkomend voordeel dat het de Tamiya putty zo lekker weghaalt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2013, 19:58 

ik ontvet voor ik ga spuiten altijd met blauwe brandspiritus,heb nog nooit problemen ondervonden
primmers gebruik ik eigelijk nooit,ik werk met gunze aqua direckt op de modellen zonder ooit onthechting te hebben gehad.

gr pieter

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]